söndag, mars 09, 2014

Att vakna till en misshandel..

Igår var en bra dag. Solsken, demonstration, hopp om förändring och en bättre värld. Kärlek och kämpaglöd, en dag full av människor med kraft och mod att kriga. Jag somnade med ett leende på läpparna igår för att vakna av skrik och tumult ungefär tjugo minuter senare. Vi bor en bit bort från Nobes men ändå nära nog för att höra de bråk som uppstår på ett  hak där ölen flödar. Igår var det något annat som hände på gatan. Chockade tittade jag och H ut genom fönstret och möts av kaos. Allting händer fort, en böljande massa rör sig på gatan och sen  kommer polishästar och kort därefter är det piketbussar och polisbilar överallt. Efter ta natten tillbaka demonstrationen igår har nazister misshandlat och knivhuggit personer som deltagit vid demonstrationen. 

Bild härifrån:http://motkraft.net/2014/03/09/forbundet-allt-at-alla-kampa-showan-sveeng/

Idag såg det ut såhär på Möllan. Det är nu det är dags för alla att reagera, agera. Människor är rädda men jag vågar tro på att vi kan och kommer att ta tillbaka varenda centimeter asfalt. Malmö i allmänhet och Möllan i synnerhet är inte en plats för fascister. Jag är inte trött, jag är förbannad och jag vet att jag inte är ensam om att vara det. Sveriges politiska inriktning under de senaste åren har blivit allt värre. Högerextrema organisationer får allt större fäste, kvinnohat och främlingsfientlighet döljs och sopas under mattan, i Sverige och i Europa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs mer om:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...